otohaber_logo
Haberler
Söyleşi: Masashi Nakayama Mazda CX-5 Tasarım Şefi
Mazda’nın tasarımcısı Masashi Nakayama, CX-5 ile yeniden döndükleri kompakt SUV sınıfının en sportif aracını tasarladıklarını dile getirirken, Kodo felsefesinin de geleceğiyle ilgili bilgiler verdi.
Söyleşi: Masashi Nakayama Mazda CX-5 Tasarım Şefi

Öncelikli olarak CX-5'in başarılı tasarımı için sizi kutluyorum. Mazda, diğer Japon markalardan farklı olarak çok daha önce tasarımı bir argüman olarak kullanıyordu. Bunun özel bir sebebi var mıydı?

Mazda'nın yönetimi her zaman tasarımın önemli olduğunu biliyordu. Bunun yüzünden de Mazda Cosmo Sports 110S'ten beri bu aslında bir gelenek. Bundan 40 yıl kadar önce Japon tasarım öğelerinin oluşturulduğu ilk otomobillerden biriydi. Bu otomobil tamamen Japonya'da tasarlandı. Sonrasında da bu geleneği RX ve Lucce gibi serilerde sürdürdük.

O zaman tasarımı bir satış ya da pazarlama argümanı olarak kullanmak sizin için yeni değil, bahsettiğiniz tarihlerden günümüze kadar devam eden bir süreç.

Evet, kesinlikle. Otomobil uygusal bir meta ve satınalırken yakınlık kurabilmeniz önemli. Biz de bunu bildiğimizden tasarım ile ilgili söylemlerimizi hep koruduk.

Mazda son dönemlerde, baştan Zoom-Zoom olmak üzere farklı tasarım ve üretim felsefelerini tanıttı. Nagare ve ardından son olarak Kodo'nun tanıtılmış olması tüketici gözünden bir sorun oluşturmayacak mıdır? Şimdi de SKYACTIV. Sizce lansman tarihleri çok yakın değil mi?

Zoom-Zoom aslında atletik tasarımımızın temelini oluşturuyor. Hala uyguluyoruz bu felsefeyi. Kişinin heyecanını simgeliyor. Dinamik otomobil tasarımı yapmaya Zoom-Zoom ile gerçek anlamda geçtik. Zaman içerisinde elbette bir değişim gerekiyordu. Üzerinize farklı giysiler giymek gibi bir konu bu. Kabuğunuz değişiyor ama özünüz aynı. Sonrasında da Nagare ve Kodo'yu da bunların üzerine ekledik. Doğa şekilleri zaten atletikler. Biz de bunları ekledik otomobillerimize. Kodo ise Soul- Of-Motion anlamında. Yani "Hareketin Ruhu". Her Mazda otomobilinde doğası gereği yaratılan hareketin bir karakterde olmasını hedefl iyoruz.

Ford Motor Company'denortak platform kullanımı devam ederken farklılaşmayı nasıl sağlıyorsunuz? Örneğin bir sonraki Ford Kuga ile Mazda CX-5 aynı altyapıya sahip olacaklar diye açıklama yapıldı...

Aslında bu doğru değil. Aynı platformda olmayacaklar. Biz artık SKYACTIV felsefesini benimsediğimizden CX-5 de bunu ilk olarak sunacağımız otomobil olacağından artık ortak parça kullanımımız kalmadı.

Bundan sonraki Mazda tasarım anlayışında daha neler olacak ve Kodo'yu kaç yıl daha sürdürmeyi planlıyorsunuz?

Kodo ile gidebildiği kadar devam etmek istiyorum çünkü çok beğeniyorum. Bir de Kodo oldukça yeni. Bunu şimdilik değiştirmeyi düşünmüyoruz.

CX-5'e dönersek, bu otomobili yaratırken kendinize nasıl hedefl er koydunuz? Sınıfına göre nasıl bir niş buldunuz? Rakipleri arasında kimler var?

Öncelikli olarak rakiplerinden bahsedeyim. Toyota RAV4, Volkswagen Tiguan ve Ford Kuga ana rakiplerimiz. Kompakt SUV sınıfının en popülerleri yani. Aslına bakılırsa bir de CX-7 diye bir modelimiz var ama o biraz büyük kalıyor. Dolayısıyla bu tipteki tüketiciler de asıl uğraşımız olacak. SUV kullanan ancak sportif tatların en uç noktasını arayanlar CX- 5'te aradıklarını bulacaklar. Sınıfının en sportif üyesi artık CX-5 oluyor.

Kariyerinize iç tasarımcı ve sonrasında dış tasarım üzerinden devam eden biri olarak iç ve dış mekan tasarlamak ile ilgili ne tipte farklılıkları paylaşabilirsiniz?

İç mekan sadece iyi gözükmesiyle değil fonksiyonelliğiyle de etkilemeli. Bunu kullanırken de hissetmelisiniz. İnsanların red edeceği bir tasarım istediğiniz kadar fonksiyonel olsun, tutmaz. Dışarıdaki havayı içeride de sürdürmek her modelimizdeki hedefl erimizden.

Devinim içindeki teknoloji ile ilgili olarak tasarımdaki değişikliklerin nasıl bir yol alacağını öngörüyorsunuz?

Özellikle elektronik aksamın gelişimi işimizi daha da kolaylaştırıyor. Ancak insanoğlu hep aynı. Bu yüzden saklama alanları yaratmanız ya da belirli butonların yerinde fazla oynama yapmamanız gerekiyor. Bir de insanların boyutları bellidir. Buna göre tasarım yapmalısınız. Aksi tarafta da aerodinamik kaygılar var. Ancak sadece derdimiz aerodinamizm olsaydı her otomobil birbirinin aynı olurdu. Mesela akıllı telefonlar şu an birbirine benziyor. Dışarıdan aynı gibi, basit ve kullanışlı ma içindeki özellikler farklılık gösteriyor. Buna göre bir diğer örnek olarak bütün otomobillerin Toyota Prius gibi tasarlanması gerekirdi.

Mazda otomobillerinin imzası nedir? Bundan sonra nasıl olacak?

Kodo tasarım felsefesi elbette. MX-5 bizim ikonumuz. Bu otomobilin formuna bayılıyorum. Ancak aerodinamizm yüzünden diğer otomobillerde uygulamamız mümkün değil. Biz de esinleniyoruz. Mesela CX-5'te MX-5'ten alıntılar bulabilirsiniz.

Çok güzel bir diğer otomobil olan RX-8'in sonraki nesli nasıl olacak?

Bunu size söylersem hayallerinize engel olmuş olurum. Ancak güncel otomobilin yapısı çok başarılı. Bunun üzerine bir adım atmak zor. Ama bunun için gerekeni yapıyoruz. Yakın zamanda RX serisinin bir sonraki aşamasını göreceksiniz.

Siz günlük hayatta ne kullanıyorsunuz?

21 yıldır aynı Mazda MX- 5'i kullanıyorum.

Yazı ve fotoğraf: Birkan Demir Çalışkan

Diğer Haberler

6698 sayılı Kişisel Verilerin Korunması Kanunu uyarınca hazırlanmış aydınlatma metnimizi okumak ve sitemizde ilgili mevzuata uygun olarak kullanılan çerezlerle ilgili bilgi almak için lütfen tıklayınız.